Szkice z Hiszpanii. Fotografie Mariana Maurizio Abramowicza

 

 „Szkice z Hiszpanii. Fotografie Mariana Maurizio Abramowicza”

wystawa organizowana przez Instytut Cervantesa w Krakowie
oraz Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie

5 lipca – 11 października 2013 r.
Instytut Cervantesa w Krakowie ul. Kanonicza 12


Instytut Cervantesa w Krakowie oraz Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie zapraszają na wystawę „Szkice z Hiszpanii. Fotografie Mariana Maurizio Abramowicza”, która otwarta zostanie w siedzibie Instytutu Cervantesa w Krakowie, w czwartek, 4 lipca, o godzinie 18.00. Konferencja prasowa, połączona z oprowadzaniem po wystawie, odbędzie się 4 lipca o godz. 13.00, w Instytucie Cervantesa w Krakowie.

Wystawa jest pierwszą publiczną prezentacją fotografii Mariana Maurizia Abramowicza (1905–1996) ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Jej autorzy oddali w pełni głos fotografowi – polskiemu uchodźcy, agronomowi i taternikowi, który w latach drugiej wojny światowej osiadł wraz z żoną Jadwigą w Hiszpanii, wybierając ten kraj na swoją drugą ojczyznę. Kuratorzy ułożyli narrację z oryginalnych odbitek: to w nich kryją się ostateczne kadry, to one pokazują taki obraz świata, jaki fotograf chciał zatrzymać – najpierw w postaci technicznej dokumentacji badań nad poziomem rolnictwa w Hiszpanii, później jako coraz bardziej swobodne impresje. Wykonane na półmatowym papierze o kremowym podłożu bromowo-srebrowym tworzą opowieść o Hiszpanii widzianej oczyma przybysza. Zagłębiamy się w nią chronologicznie.

Abramowicz fotografuje Hiszpanię lat czterdziestych i pięćdziesiątych dwudziestego wieku, niewiele ponad dekadę od zakończenia wojny domowej, po której nie zabliźniły się jeszcze świeże rany. To kraj bez tłumu turystów, gęstej sieci hoteli i autostrad, w którym czas wydawał się płynąć wolniej niż kiedykolwiek przedtem. Nie każdy mógł zobaczyć taką Hiszpanię. I nie każdemu taka Hiszpania dała się poznać, bo w tamtych czasach jej dawna duma mieszała się z upokorzeniem i niepewnością jutra.

Abramowicz opowiedział o niej po swojemu, na własną odpowiedzialność, unikając uproszczeń i przerysowań. I choć na jego zdjęciach widać upływ czasu, tego mierzonego zegarkiem i kalendarzem, to jednak czas główny, wyrażony w rytmie życia ludzi, w ich codzienności i w przemijaniu, wydaje się być niezmienny. Być może za przyczyną tej drugiej miary, którą uchwycić może jedynie fotografia, Hiszpania pozostaje wciąż krajem, w którym ów czas mierzy się inaczej.

Kuratorzy wystawy: Jacek Kukuczka i Piotr Worytkiewicz z Muzeum Etnograficznego w Krakowie oraz Abel A. Murcia Soriano i Zofia Jakubowska-Pindel z Instytutu Cervantesa.


PROGARM WYDARZEŃ TOWARZYSZĄCYCH WYSTAWIE


→ OPROWADZANIE KURATORSKIE PO WYSTAWIE

10 lipca (środa), godz. 12.00 i 17.00
10 sierpnia (sobota), godz. 12.00
10 września (wtorek), godz. 12.00 i 17.00
10 października (czwartek), godz. 12.00 i 17.00

Instytut Cervantesa, ul. Kanonicza 12, Kraków
Wstęp wolny


→ PRZEGLĄD FILMÓW LUISA GARCÍI BERLANGI W KINIE POD BARANAMI

W ramach wystawy zapraszamy na przegląd twórczości Luisa Garcíi Berlangi (1921–2010) – wybitnego hiszpańskiego scenarzysty i reżysera filmowego, którego filmy nie stronią od krytyki, groteski, i błyskotliwych – czasem gorzkich – a jednak nie pozbawionych humoru dialogów.

10 września (wtorek), godz. 19.00*
„Witaj, panie Marshall” (Bienvenido Mister Marshall)
(Hiszpania, 1953, 75 min.)

Opowieść o realiach powojennej Hiszpanii, znajdującej się w izolacji z powodu dyktatury frankistowskiej. Przeznaczony dla zniszczonej wojną Europy Plan Marshalla prawie ominął kraj. Berlanga kreśli groteskowy obraz kastylijskiej wioski, która spodziewa się odmiany losu w związku z szykującą się wizytą przedstawicieli rządu amerykańskiego, decydujących o wysokości pomocy dla danego regionu. Pragnąc uzyskać możliwie największe profity, mieszkańcy przekształcają swoją zwyczajną kastylijską miejscowość w typowo andaluzyjską wioskę. Nagle pojawiają się w niej, charakterystyczne dla Andaluzji, atrybuty i zwyczaje, jak byki czy flamenco. Amerykanie nie zwracają jednak na to uwagi. Nadzieje mieszkańców zostają zawiedzione. Film pozytywnie przyjęty przez krytykę, która dostrzegła w nim „akt odnowy”,  oryginalność odróżniającą go od typowych obrazów tamtych czasów. Doceniony za wyostrzone spojrzenie na wiejski pejzaż Kastylii i stereotypy hiszpańskości.


11 września (środa), godz. 19.00*
„Calabuch”
(Hiszpania, 1956, 92 min.)
Historia fizyka nuklearnego, który postanawia przenieść się do Calabuch, małej hiszpańskiej wioski nad Morzem Śródziemnym, gdy dowiaduje się, że jego wynalazki wykorzystywane są do celów militarnych. Znakomity obraz z amerykańskim aktorem Edmundem Gwennem w roli głównej. Nagroda OCIC w Wenecji.




12 września (czwartek), godz. 19.00*
„Kat” (El verdugo)
(Hiszpania, 1963, 87 min.)
Amadeo jest katem tuż przed emeryturą. Wkrótce otrzymać ma mieszkanie, dla siebie i dla córki Carmen, która właśnie wyszła za mąż za José Luisa, pracownika zakładu pogrzebowego. Przydział mieszkania jest jednak związany z wykonywaniem zawodu kata. Amadeo usiłuje więc przekonać José Luisa do kontynuowania jego zawodu. José Luis zgadza się, ale pod jednym warunkiem: będzie mógł zrezygnować z tej pracy, jak tylko zajdzie potrzeba „działania”. Życie rodziny biegnie spokojnie do momentu, kiedy przychodzi wiadomość, że José Luis musi stracić jednego skazańca. Amadeo uspokaja go, że na pewno przyjdzie ułaskawienie... Nagroda FIPRESCI w Wenecji.

24 września (wtorek), godz. 19.00* (pokaz w ramach programu „Cervantes Pod Baranami”)
„Paryż-Timbuktu” (París-Tombuctú)
(Hiszpania, 1999, 107 min.)

Cieszący się dużym uznaniem chirurg plastyczny z Paryża, umęczony impotencją i wypalony życiowo, postanawia popełnić samobójstwo. Wybawieniem ma być skok z okna. W ostatniej chwili zaskakujący widok rowerzysty z tabliczką Paryż-Timbuktu, skłania go do zmiany decyzji i udania się w rowerową podróż do tajemniczego Timbuktu. Film prowokacyjny i szalony. W roli starszego sfrustrowanego mężczyzny – Michel Piccoli, uhonorowany Nagrodą Goya dla najlepszego aktora pierwszoplanowego. Ostatni film wyreżyserowany przez Berlangę.

Kino Pod Baranami,
Rynek Główny 27, Kraków

* Godzina seansu może ulec niewielkiej zmianie. Aktualne informacje oraz ceny biletów na stronie: www.kinopodbaranami.pl


→ SKANY I SZKICE: SPOTKANIE WOKÓŁ FOTOGRAFII MARIANA MAURIZIA ABRAMOWICZA
Odkrywamy archiwum zdjęć Mariana Maurizia Abramowicza. Prezentowane na wystawie odbitki uzupełniamy o obrazy, które kryją się w negatywach Abramowicza, opracowywanych przez MEK. Ich skany szkicują hiszpańskie i północnoafrykańskie pejzaże, oddają ówczesny klimat społeczny tych miejsc.

3 października (czwartek), godz. 18.00
Muzeum Etnograficzne w Krakowie, pl. Wolnica 1
Wstęp wolny

Więcej informacji: http://etnomuzeum.eu/Aktualnosci,601_fotografie_mariana_maurizio_abramowicza_w_instytucie_cervantesa.html

Serdecznie zapraszamy!